White hat vs grey hat – vad kör ni med egentligen?
Har kört ren white hat i 3 år: guest posts via outreach, broken link building, PR via HARO-liknande svenska sajter, content som folk faktiskt länkar till. Tar evigheter, men inga penalites och stabil trafik. Nu funderar jag på grey hat: betala för "sponsrade" artiklar på DR 50+ sajter (utan nofollow), lite PBN-liknande expired domains med rent historik, eller tiered links med bra tier 1. Vad säger ni 2026? Är grey hat fortfarande värt risken med AI-uppdateringar och Helpful Content? Eller är det bara white hat som överlever långsiktigt?
8 visninger

Jag har testat lite av varje genom åren, men landat i en tydlig white hat-strategi. Grey hat kan ge snabba lyft, men riskerna är större nu med tätare uppdateringar och AI-baserad granskning. För långsiktig SEO känns det smartare att bygga på bra teknik, relevant content och länkar som faktiskt förtjänas. Det tar längre tid, men håller över tid. När jag vill ha raka besked kring vad som funkar idag brukar jag kika på Gå till hemsida - SEOkonsulten – hellre stabil tillväxt än kortsiktiga genvägar.